“Women, if you want to realize yourselves… are you prepared for the Wrench? There is no half-measure – NO scratching on the surface of the rubbish heap of tradition will bring about Reform, the only method is Absolute Demolition.” - Mina Loy, Feminist Manifesto, 1914
The world of the artistic avant-garde in the first half of the 20th century, from Futurism onwards, is populated by a significant group of women: writers, painters, polemicists, actresses, dancers, photographers. Often little known, these women expressed themselves in a variety of art forms and through their behaviour and life choices, thus feeding an early debate on the social role of women. A major scholar of avant-gardes, the author of this book has sought out and rediscovered these women: Eva Kühn Amendola, Benedetta Cappa Marinetti, Luisa Casati, Tina Modotti, revolutionaries, and Soviet spies. These thirty portraits of artists (who were either Italian or connected to Italy) provide a lively depiction of the “other half of the sky”, featuring characters who at times seem fictional and often convey a surprising modernity.
Claudia Salaris is a scholar of Futurism and Avant-Garde Art.
- Introduzione
- I. Valentine de Saint-Point, la prima futurista
- 1. Una dichiarazione scandalosa
- 2. Superfemmina androginica
- II. Incontri internazionali, nuove ricerche e Dada
- 1. Aleksandra Ekster, Ol’ga Rozanova, Mina Loy e Frances
Simpson Stevens all’Esposizione libera futurista
internazionale
- 2. Natal’ja Gončarova a Roma con i Balletti russi
- 3. Nuove tendenze a Milano: Adriana Bisi Fabbri e Alma
Fidora
- 4. La dadaista Maria d’Arezzo
- III. Parole in libertà. Donna + amore + bellezza,
matrimonio, divorzio, amore libero
- 1. Marietta Angelini, cameriera di Marinetti e prima
poetessa parolibera
- 2. Maria Ginanni, musa cerebrale della «pattuglia azzurra
»
- 3. Il «genio spiralico» di Irma Valeria
- 4. Fulvia Giuliani da attrice futurista ad «astro indipendente
»
- 5. La questione femminile su «L’Italia futurista»
- 6. Rosa Rosà. «Le donne del posdomani»
- 7. Enif Robert. «Un ventre di donna»
- 8. La partecipazione alla vita sociale e politica tra guerra
e dopoguerra
- 9. Fiammetta e l’occupazione di Fiume
- IV. Le metamorfosi di Eva Kühn
- 1. Una giovane russa indipendente
- 2. Magamal futurista
- 3. La riforma del manicomio
- 4. La politica
- 5. Epilogo
- V. Růžena Zátková, Signora X futurista
- 1. Da Praga a Roma
- 2. Cerchi aperti
- 3. La montagna incantata
- 4. Anni intensi
- VI. Benedetta. Il femminile come differenza
- 1. «Libera e ribelle»
- 2. «Una sensibilità digitale specialissima»
- 3. I romanzi
- 4. «Trasfiguratrice lirica»
- 5. L’ultima stagione
- VII. Desiderio di volare
- 1. Ragazze moderne
- 2. Giannina Censi e l’aerodanza
- 3. Barbara, aeropittrice e aviatrice
- 4. Maria Goretti. «Preferisco l’ascensore»
- 5. Adele Gloria, donna del Sud
- 6. Wanda Wulz, donna del Nord
- 7. Altre protagoniste
- VIII. Immaginismo e novecentismo
- 1. Elena Ferrari, poetessa, rivoluzionaria e spia
- 2. Amelia Della Pergola, in arte Diotima
- 3. Paola Masino, la signora del realismo magico
- IX. «L’eredità di Saffo», un caso letterario
- X. La marchesa Casati. Il piacere di essere dandy
- XI. Tina Modotti. La rivoluzione in un clic
- Note
- Indice dei nomi
Anteprima del testo delle prime cinque pagine a stampa del primo capitolo.
Il tuo browser non supporta la tecnologia necessaria per visualizzare l'anteprima.
Per visualizzzare l'anteprima utilizza uno dei seguenti browser.