In recent years studies concerning the initial stages of child development and children's relationship with parents and caregivers - based on attachment theory and infant research - have produced a vast array of data and contributed to a rich exchange between evolutionary research and clinical psychology. The book offers readers a wide-ranging overview of this exchange, as well as a description of selected key concepts (including childhood communication systems, maternal responsiveness, emotional regulation), the role of early interactions in socio-emotional development, and potential risk trajectories. Through the presentation of a set of tools aimed at assessing dysfunctions in the parent-child relationship, the author also provides prevention models for supporting parenthood.
Cristina Riva Crugnola is a psychoanalyst and teaches Developmental Psychology at the Bicocca University in Milan.
- Introduzione
- Parte prima: Relazioni e sviluppo
- I. La comunicazione affettiva nella prima infanzia tra intersoggettività e attaccamento
- II. Alle origini dell'attaccamento e della soggettività
- III. Traiettorie dello sviluppo socioemotivo e indicatori di rischio
- IV. Attaccamento, interazioni madre-bambino e rischio psicopatologico: uno studio longitudinale
- Parte seconda: Valutare e sostenere la relazione genitore-bambino
- V. Le rappresentazioni genitoriali dalla gravidanza alla nascita del bambino
- VI. Le interazioni tra genitore e bambino
- VII. Modelli di prevenzione e intervento rivolti a genitori e bambini nella prima infanzia
- VIII. Il sostegno alla genitorialità rivolto a madri adolescenti
- Riferimenti bibligrafici
Anteprima del testo delle prime cinque pagine a stampa del primo capitolo.
Il tuo browser non supporta la tecnologia necessaria per visualizzare l'anteprima.
Per visualizzzare l'anteprima utilizza uno dei seguenti browser.