A Natale è il pensiero che conta: regala un libro del Mulino!
-5% su tutto il catalogo e consegna gratuita >>> SCOPRI!

Cover Fake news

Buy:

cover price € 14,00
book € 13,30
e-book € 9,99
Formato:  ePub , Kindle
series "Universale Paperbacks il Mulino"
pp. 200, Brossura, 978-88-15-27525-7
publication year 2018

GIUSEPPE RIVA

Fake news

Vivere e sopravvivere in un mondo post-verità

With the advent of social media the boundary separating the real world from the virtual world has disappeared, allowing us to identify them both quite clearly. Today we find a post-truth world online, where deliberately false or distorted news is used to significantly shape individual decisions, especially as regards political and electoral issues. Is «fake news» just a new way of defining the disinformation processes that have always been present in the public sphere? What are the technological and psychosocial mechanisms allowing the emergence and diffusion of this phenomenon? Where is fake news born? And how can we defend ourselves?

Giuseppe Riva teaches Psychology of Communication at the Catholic University of the Sacred Heart in Milan, where he heads the Communication Interaction and Ergonomics of New Technologies Lab; he is also the president of the International Association of CyberPsychology, Training, and Rehabilitation (i-ACToR).

Premessa
I. Fake news, un nuovo fenomeno?
1. Fake news, che cosa sono
2. La storia delle fake news moderne
3. Fake news e social media
4. Conclusioni
II. Che cos’è un fatto?
1. Fatti e fatti sociali
2. Il potere dei fatti sociali
3. Le cyber-truppe: i finti profili social
4. Fatti sociali istituzionali e fatti sociali situati
5. Le comunità di pratica
6. Conclusioni
III. Sharing economy, influencer e fake news
1. Smart mobs: le comunità di pratica digitali
2. La sharing economy
3. Identità sociale e cambiamento di status
4. Dalla disintermediazione alla post-verità
5. La nascita dei social influencer
6. Conclusioni
IV. Dove nascono e si diffondono le fake news
1. Usare i social network per comprendere la personalità degli utenti
2. Le modalità di presentazione delle notizie sui social network: la selezione basata sulla popolarità e i silos sociali
3. Le modalità di fruizione dei social network: superficialità e bassa attenzione
4. La dipendenza comportamentale dai social media
5. Il post è vero? La verità oggettiva dei contenuti digitali
6. Conclusioni
V. Sopravvivere alle fake news
1. Come sopravvivere alle fake news: il ruolo delle istituzioni
2. Come sopravvivere alle fake news: il ruolo della rete
3. Come sopravvivere alle fake news: il ruolo dell’individuo
4. Conclusioni
Conclusione
Riferimenti bibliografici

See also

copertina Comunicazione e società
copertina Justice and Myths
copertina I social network
copertina Il mercato rende diseguali?