Cover Saying Thank You

Buy:

book € 11,00
e-book € 7,99
Formato:  Kindle , ePub
series "Farsi un'idea"
pp. 132, Brossura, 978-88-15-26372-8
publication year 2016

CAMILLO REGALIA, GIORGIA PALEARI

Saying Thank You

They appear to be simple words to pronounce, but they’re not. Why are we sometimes unable to say “thank you” and be grateful towards someone who has done something for us? Gratitude is not a mere expression of a personal feeling, but also something deeper. It’s a positive experience that can make our lives more complete and be a source of satisfaction for those who experience and receive it. Thankfulness is an engine that facilitates the acknowledgement of an achieved benefit and also obliges one to return the favour, thus consolidating social bonds and relationships. One could go so far as to say that being grateful is worthwhile. Is that so hard to learn?

Camillo Regalia teaches Social Psychology of the Family at the Catholic University of the Sacred Heart in Milan.

Giorgia Paleari teaches Social Psychology, Group Psychology and Psychology of Communication at the University of Bergamo.

Introduzione
1. Che cos'è la gratitudine?
Un'esperienza emotiva felice...
...che si esprime in parole...
...e fatti
Un'emozione che dura nel tempo e si trasforma in stato d'animo
La gratitudine è anche un tratto personale
2. Quando si prova gratitudine?
Apprezzare ciò che si riceve ed essere felici...
...attribuendone il merito ad altri
Fattori che influiscono sulla gratitudine
3. Quali sono gli effetti della gratitudine?
La gratitudine fa star bene
Chi sta bene è grato
La gratitudine nelle diverse fasi della vita
La gratitudine in azione
Migliora le relazioni
Promuove condotte altruistiche
La gratitudine fa bene anche a livello sociale
4. Ingrati!
Da dove nasce l'ingratitudine?
Radici culturali
Radici psicologiche
Quando l'ingratitudine può essere un bene
L'ingratitudine è una strategia di difesa sociale?
5. Promuovere la gratitudine
Tecniche e interventi
Sviluppare la gratituine nella coppia
Educare alla gratitudine in modo critico
Una considerazione finale
Per saperne di più

See also

copertina Shyness
copertina Stress
copertina Anger
copertina Stereotypes and Prejudices