Do you want to log in with your social account?
Not already registered?
REGISTERTeenage deviance is certainly a topic that draws the attention of psychologists and social workers, as well as other social agents including families, schools and society as a whole. Many models have been developed to attempt to explain adolescent misbehaviour, and they have not always been supported by solid theoretical and scientific bases. This book offers an integrated overview of teenage deviance that takes into account relevant bio-psycho-social variables. After an analysis of the origins of anti-social conduct and risk and protection factors, the author illustrates the different forms of deviant behaviour, ranging from bullying to full-blown anti-social acts, and a set of intervention models that, as empirical studies have shown, effectively contribute to prevention and management of crisis situations. Anybody who interacts with teenagers and their problems (school psychologists, psychotherapists, teachers, parents, psychosocial workers) will find this book useful.
Chiara A. Ripamonti is a psychoanalyst and teaches Psychology of Health and Psychology of Deviance and Dependency at the Bicocca University in Milan.
Introduzione
I. Il comportamento aggressivo e deviante: modelli esplicativi e fattori coinvolti
1. Modelli esplicativi
2. La prospettiva psicodinamica
3. Lo sviluppo del comportamento aggressivo e deviante
4. Fattori genetici
5. Fattori ambientali
6. Fattori psicologici
7. Comportamenti aggressivi contro gli animali
8. Linee guida per il controllo dell'aggressività
II. Il comportamento deviante e le variabili psicologiche
1. La costruzione dei legami di attaccamento
2. La «Strange Situation»
3. L'«Adult Attachment Interview»
4. Attaccamento e modelli operativi interni
5. Aspetti cognitivi ed emotivi
III. Il comportamento deviante e le variabili sociali
1. La prospettiva sociologica
2. La famiglia
3. Il gruppo dei pari
5. La televisione
6. I videogiochi
IV. I disturbi del comportamento
1. I comportamenti dirompenti
2. Il disturbo oppositivo provocatorio
3. Il disturbo della condotta
4. Il disturbo da deficit di attenzione/iperattività
5. I comportamenti di abuso
V. I disturbi di personalità
1. I disturbi di personalità in età evolutiva
2. Il disturbo narcisistico di personalità
3. L'antisocialità e il disturbo antisociale di personalità
4. Antisocialità e psicopatia
5. Modelli di intervento
VI. Il bullismo
1. Analisi del fenomeno
2. Le conseguenze del bullismo
3. Fattori implicati
4. Gli indicatori per individuare la vittima
5. La scuola
Riferimenti bibliografici