Do you want to log in with your social account?
Not already registered?
REGISTERThis book attempts to make focus group techniques accessible to anyone who wants to use them even with no prior experience. Unlike other texts on the same topic, this book avoids specialist jargon and explains in a clear and coherent way how, through the conduction of focus groups, data are "generated" rather than "collected". It also shows how to use the method in flexible and creative ways in order to address different research needs.
Contents: Introduction. - 1. Putting Together a Group. - 2. What to Discuss. - 3. Listening, Observing, Interacting. - 4. Interpreting Discussions. - 5. Describing Research. - Conclusions. - Bibliographical References.
Annalisa Frisina teaches Social Research Methodology (Qualitative Techniques) at the University of Padua.
Introduzione
I.
Costruire un gruppo
Scegliere i partecipanti
Quanto e' grande un gruppo? quanti gruppi sono necessari?
Un gruppo di “simili”?
Un gruppo di “estranei”?
Trovare e motivare i partecipanti
II.
Discutere: che cosa?
Preparare il tema
Il rituale delle domande
Passaggi necessari
Fase pilota: verifica/produzione del materiale stimolo
Esempi
III.
Ascoltare, osservare, interagire
Oltre l'individuo, il gruppo
Discorsi in (inter)azione
Corpi che discutono
Condurre, moderare, facilitare
Sul conflitto
IV. Interpretare le discussioni
Discussioni ricordate, filmate, trascritte
Cogliere la polifonia
Come e che cosa: esempi di analisi
Contestualizzare e produrre teoria
Discussioni di gruppo e sfera pubblica
V.
Raccontare la ricerca
Esercizi di riflessività
Saper scrivere per diversi uditori
Valorizzare la complessita'
La forza delle immagini nella ricerca-(azione)
Discussioni di gruppo e "back-talk”: la ricerca continua
Conclusioni
Appendice
Riferimenti bibliografici