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Cover Game Culture
series "Farsi un'idea"
pp. 160, Brossura, 978-88-15-38867-4
publication year 2024

FRANCESCO TONIOLO

Game Culture

A Profile of Video Gaming

Video games feed a constantly growing market and feature characters who cross the boundaries of gaming and colonize movies and video platforms. All over the world, the number of people playing video games is increasing, as they manage to interact despite living in geographically and culturally distant places. Video games do not look to the past, as many seem to believe; they are crucial elements of contemporary society and everyday life. Those who do not play video games typically do not know much about them, nor understand them, and especially ignore their impact on young people’s and others’ lives. This book provides an opportunity to take stock of what video gaming means today and refute stereotypes and inaccurate beliefs. The author discusses the size and composition of the market for video games, their educational uses, the metaverse, and the future frontiers of gaming.

Francesco Toniolo teaches at the Catholic University of the Sacred Heart and the New Academy of Fine Arts (NABA), both in Milan.

Introduzione
1. Io gioco/tu giochi
Un «gioco» dentro a un «video»?
Come un nuotatore in movimento: immersione, interattività e scelte.
Dispositivi per il gaming.
2. I tanti generi dei videogiochi
Questione di aspettative.
I generi principali.
Videogiochi grandi e piccoli.
I videogiochi «seri» e quelli pubblicitari.
3. Il mercato dei videogiochi
Un mercato da 188 miliardi di dollari.
Non tutto è profittevole!
La storia di una competizione crescente.
E in Italia? Cosa si gioca e cosa si crea.
4. Imparare con i videogiochi?
Sto studiando (e non me ne rendo neanche conto).
I cattivi non piacciono!
Videogiochi come critica sociale.
La didattica con i videogiochi non è quello che pensi.
5. Sconfinamenti/crossing
Quando Dante era un crociato.
Procedendo alla rovescia.
Il videogioco al cinema.
6. Metaverso? È già qui e si chiama Roblox
Definire il metaverso.
Si scrive «metaverso», si legge «videogioco».
Cosa ne pensano gli sviluppatori?
7. Falsi allarmi e rischi reali
Attenti alle balene!
Cosa fare?
8. A cosa giocheremo domani?
Intelligenza Artificiale: minaccia o alleato?
Varietà e creatività.
Conclusioni. Cosa resterà
Per saperne di più