Cover Workaholism
series "Farsi un'idea"
pp. 112, Brossura, 978-88-15-38866-7
publication year 2024

PAOLA SPAGNOLI, CRISTIAN BALDUCCI

Workaholism

How to Identify and Counter It

Is your job the most important activity in your life? Does your work feature mood swings that range from excitement to sadness, to serenity? Do you feel compelled to gradually and progressively increase the amount of time spent on work activities? When you cannot work, do you entertain negative thoughts? Do you blame yourself for being unable to “switch off” from your job? If so, you have probably developed an addiction to work. Some personality and environmental characteristics contribute to work addiction, but organizational climates and novel technologies also play a role in developing and maintaining workaholism. This book provides an overview of this increasingly common addiction and provides guidance to both workers and organizations seeking to prevent and limit the phenomenon.

Cristian Balducci teaches Work and Organizational Psychology at the University of Bologna.

Paola Spagnoli teaches Work and Organizational Psychology at Luigi Vanvitelli University of Campania in Caserta.

Premessa
1. Lavorare molto, lavorare troppo, non riuscire a smettere di lavorare
Superlavoro e cultura.
I vissuti personali del superlavoratore.
Disfunzione organizzativa o dipendenza comportamentale?
Workaholic o engaged?
2. Disposizione personale o stato dovuto alle condizioni del proprio lavoro?
Il workaholismo come disposizione personale.
Il workaholismo come stato dovuto alle condizioni del proprio lavoro.
Cultura organizzativa e clima psicologico.
Workaholismo e carico lavorativo.
Workaholismo e leadership.
3. Le conseguenze del workaholismo
I meccanismi che spiegano l’impatto del fenomeno.
Workaholismo e disturbi da superlavoro.
Al workaholista piace lavorare?
Workaholismo e burnout.
Workaholismo e depressione.
Workaholismo e prestazione lavorativa.
Aspetti sociali del workaholismo.
4. Prevenire e contrastare il workaholismo
I sintomi.
La prevenzione primaria.
L’organizzazione del lavoro.
La cultura organizzativa.
La disconnessione.
La prevenzione secondaria.
Mental health literacy.
Il distacco psicologico.
Il rilassamento e la meditazione.
Sport e movimento.
La prevenzione terziaria.
La terapia psicologica.
Per concludere
Per saperne di più