Cover Psychology - Not as Simple As It Seems
series "Universale Paperbacks il Mulino"
pp. 192, Brossura, 978-88-15-28663-5
publication year 2020

PAOLO LEGRENZI, ALESSANDRA JACOMUZZI

Psychology - Not as Simple As It Seems

What We Are Like and How We Think We Are

Psychology is increasingly widespread: we find it in magazine and newspaper columns, television programmes, talk shows and on the web. Despite its pervasiveness, psychology – unlike many other fields of science – features a separation between its common sense and scientific versions. Everyone believes that it is impossible to read and understand a physics textbook without some prior basic knowledge, but this is not true for psychology. At least to a certain extent, we all feel that we’re psychologists. Yet scientific psychology differs significantly from its common-sense variety and allows us to discover unexpected things about ourselves. This book describes several well-known experiments that reveal how our ways of perceiving, thinking and relating to one another are not as clear as we believe.

Paolo Legrenzi is professor emeritus of Psychology at the Ca’ Foscari University in Venice.

Alessandra Jacomuzzi teaches General Psychology at the Ca’ Foscari University in Venice.  

Prologo. Perché questo libro?
Introduzione. Il senso comune e il buon senso
I. Le illusioni percettive
1. La grammatica delle cose quotidiane
2. Cubi e tappi di champagne
3. Il triangolo inesistente
4. Costruire forme
5. Il potere della direzionalità
II. L’illusione della realtà
1. Perché le cose esistono al di là di noi
2. Perché il mondo non cambia
3. Organizzare un mondo complesso
III. L’illusione della razionalità
1. La tendenza a cercare conferme
2. Come facciamo previsioni
3. Come prendiamo decisioni
IV. L’illusione dell’emotività
1. I volti delle emozioni
2. Persone diverse, emozioni diverse
3. Vecchie e nuove paure
4. Mettersi nei panni degli altri
5. Le emozioni tra natura e cultura
V. L’illusione della conoscenza
1. Conosciamo anche cose che non sappiamo
2. Modi diversi di apprendere
3. Le origini dell’intuizione
4. Il potere dell’esempio
5. Il trasferimento di conoscenze
6. Imparare a imparare
7. Quando crediamo di sapere tutto
8. Apprendimento delle macchine e con le macchine
VI. L’illusione dell’autonomia
1. L’interdipendenza delle menti
2. Il mito dell’infallibilità dei dati oggettivi e l’importanza di fidarsi
3. Siamo cattivi o diventiamo cattivi?
4. Altruisti o egoisti: perché non sempre si corre in aiuto
Conclusioni
Bibliografia
Indice degli esperimenti
Indice dei nomi