-5% su tutti i libri e spedizione ribassata fino al 7 gennaio >>> SCOPRI!

Cover Big data
series "Farsi un'idea"
pp. 168, Brossura, 978-88-15-28329-0
publication year 2019

MARCO DELMASTRO , ANTONIO NICITA

Big data

Come stanno cambiando il nostro mondo

We are all surrounded by an invisible cloud, made up of the data and the information we produce online – a continuous flow that someone collects, processes, and exchanges. Thanks to big data we can access services that are increasingly tailored to our needs. However, every move we make, every purchase, every message, every public and private moment is observed. For each and every one of us, a profile is stored somewhere. Big data is useful to whoever wants to influence our choices, both as consumers and citizen voters… and maybe to whoever seeks to exploit our weaknesses and secrets.

Marco Delmastro heads the Economics and Statistics Division of the Italian Authority for Communications Guarantees.

Antonio Nicita was an Italian Authority for Communications Guarantees commissioner from 2014 to 2019 and teaches Economic Policy at the Sapienza University in Rome.

1. Dati dappertutto
Sempre (più) connessi.
Definire i «big data».
Nuove intermediazioni e nuove competenze.
La «data economy».
Questo libro.
2. I dati come bene economico
«Because you’re worth it».
La catena del valore del dato.
I dati come bene economico.
«Big data analytics».
I mercati dei dati.
Scambio, consenso e consapevolezza.
3. I giganti dei dati (e degli algoritmi)
Capitalismo digitale e «over the top».
Una dimensione globale.
Attenzione e pubblicità online.
«Matchmakers» ed effetti di rete.
Una «mano invisibile» digitale?
4. Processo all’innovazione?
Piattaforme online e potere di mercato.
L’accusa: una trasformazione strutturale.
La difesa: dati riproducibili e «multihoming».
Profilazione e libertà.
5. Pluralismo e democrazia
Qualcosa è cambiato.
Il consumo d’informazione.
«Confirmation bias» e polarizzazione.
Algoritmi e pluralismo.
Disinformazione e democrazia.
Una doppia libertà.
6. Epilogo. Etica e regole nell’uso dei dati
«Onlife».
Sorvegliare, premiare, punire.
Diritti e mercati.
Regole pro-concorrenziali?
Pluralismo 2.0.
Nel frattempo.
Per saperne di più