Cover Don Juan's Virtue
series "Saggi"
pp. 176, Brossura, 978-88-15-25288-3
publication year 2014

ROBERTO ESCOBAR

Don Juan's Virtue

Don Juan - whose origins date back to 17th-century popular legends and the imagination of the Spaniard Tirso de Molina - over time has become one of the most recurring characters in literature, theatre, and music. But who was Don Juan? A compulsive lover? A sinner? A freedom hero? In his endless incarnations the "burlador de Sevilla" was all this and more. Roberto Escobar assesses the many narratives featuring Don Juan - including from the commedia dell'arte, Goldoni, Dumas, Merimée, Balzac, Baudelaire, Nietzsche, Brecht, Brancati, to Saramago - and identifies an alternative profile of the character: neither sinner nor serial womanizer. The story of Don Juan is old and yet always new, the story of men and women who prefer self-interest, desire, dignity, and freedom over the stone-cold arrogance of non-human and anti-human absolutism. Don Juan's most important virtue was his ability to be true to himself.

Roberto Escobar teaches Political Philosophy at the University of Milan.

Premessa
I. Prepotenza di pietra
1. Uomini e dèi
2. Gente bassa, ignorantissima
3. Incostanza
4. Sguardi
II. Una nascita complessa
1. Il desiderio
2. La Statua
3. Il doppio invito
4. L'orrido convitato
5. La colpa
III. Tempo breve
1. Minacce
2. Debiti e fantasmi
3. A termine
4. La serietà nella vita
5. Nell'istante
IV. Il seduttore
1. Ve ne ho scritte cento e tante
2. Un vizio alla moda
3. Due e due fan quattro
4. Calmo e sdegnoso d'altro vedere
5. Un veleno per le nostre anime
V. Sì esteso sentimento
1. Bizzarra è inver la scena
2. Il più veloce dei cuori
3. Il mio buon naturale chiamano inganno
4. Una favola nuova
VI. Quel che potrò
1. All'altezza di se stesso
2. Ésta es la justicia de Dios
3. Questioni di dignità
4. Capiti quel che capiti
5. Gente credula
6. L'antichissima canzon
7. Trovar la fine
VII. Don Giovanni in paradiso
Nota bibliografica
Indice dei nomi