An economist is supposed to be concerned about how a weak and dispersed majority can fight and inhibit economic lobbies' power. The Internet, due to unparalleled technology and social potential, can help the interests of the majority take shape, be acknowledged, and grow stronger. Just as Wikipedia shows that the Internet can make good use of humanity's immense reserves of voluntary effort, Wikieconomics could be the future's great source of labour, that is, a means towards the construction of an economy that serves the interests of the common good. How? If tomorrow morning we all wake up and reward, with our mouse clicks, businesses who are on the cutting edge of creating economic value in a socially and environmentally sustainable way, the world would change before our very eyes. As consumers, we possess a great power: by supporting conscientious companies with our wallets and our clicks, we can promote our own interests, significantly influence market shares, and help a socially and environmentally responsible business model prevail over the market.
Leonardo Becchetti teaches Political Economy at the Tor Vergata University in Rome.
- Introduzione
- I. Il modello tolemaico e i suoi limiti
- 1. La grande manipolazione della massimizzazione del profitto
- 2. La divisione della torta
- 3. Perché gli altri portatori d'interesse si sono piegati alla massimizzazione del profitto?
- 4. Come siamo stati convinti che questa strada è giusta ed è l'unica percorribile?
- 5. Il fallimento della giustificazione e delle tre mani
- 6. Il dibattito giuridico sulla massimizzazione del profitto
- 7. Il bug etico della teoria tolemaica
- 8. Un caso clamoroso di fallimento del modello tolemaico: la crisi finanziaria
- 9. I disastri del pensiero tolemaico in materia di benessere e soddisfazione di vita
- 10. Il paradosso della felicità e il problema degli indicatori
- 11. I problemi del modello tolemaico con la felicità
- II. La rivoluzione copernicana
- 1. Il modello copernicano dell'economia civile come soluzione alle falle del modello tolemaico
- 2. Il ruolo dei consum-attori e il voto col portafoglio
- 3. Le critiche al voto col portafoglio
- III. Le imprese pioniere
- 1. Esempi di imprese pioniere
- 2. Le origini storiche del movimento cooperativo
- 3. La novità delle cooperative sociali
- 4. Il commercio equosolidale
- 5. Le critiche al commercio equosolidale
- 6. Il microcredito
- 7. I fondi d'investimento etici
- 8. Banca Etica
- 9. La responsabiità sociale d'impresa
- IV. Politiche e istituzioni della rivoluzione copernicana
- 1. Le politiche per il voto col portafoglio
- 2. Regole commerciali e appalti
- 3. Sindacati e gabbie salariali
- 4. Le regole del commercio
- 5. La finanza: regole e riforme per un paradigma copernicana
- Conclusioni
Anteprima del testo delle prime cinque pagine a stampa del primo capitolo.
Il tuo browser non supporta la tecnologia necessaria per visualizzare l'anteprima.
Per visualizzzare l'anteprima utilizza uno dei seguenti browser.