Cover An Introduction to Digital Media
series "Itinerari"
pp. 172, Brossura, 978-88-15-24173-3
publication year 2013

ADAM ARVIDSSON, ALESSANDRO DELFANTI

An Introduction to Digital Media

In our society the Internet and digital media are all-encompassing phenomena, full of important social, economic and political consequences. This up-to-date introduction to the sociology of digital media offers the reader critical tools for interpreting changes in the information society and, more generally, in the contemporary world. The book addresses a range of topics, including media economics, online cooperation, open source, social media, software production, globalization, brands, marketing, the cultural industry, labour, and consumption.

Contents: Preface. - 1. Information and Digital Media. - 2. Computers and the Information Society. - 3. Online Social Cooperation. - 4. Public Sphere, Politics, and Power. - 5. Social Relations and Online Identity. - 6. Information and Digital Media Economics. - Conclusions. - Glossary. - Bibliography. - Indices.

Adam Arvidsson teaches New Media and Communication as well as Sociology of Globalization at the University of Milan, where he also directs the Digital Ethnography Study Centre.

Alessandro Delfanti teaches Sociology of New Media at the University of Milan and is a journalist who writes about science, technology, and cultures.

Premessa

I. Informazione e media digitali

1. L’ambiente digitale
2. I media digitali
3. Tecnologie e società
4. La dimensione del cambiamento

II. Computer e società dell’informazione

1. La società dell’informazione
2. Economia dell’informazione e globalizzazione
3. Le teorie sulla società dell’informazione
4. Storia delle tecnologie informatiche e cambiamento sociale
5. Dalle reti alla rete grande come il mondo
6. Il futuro della società dell’informazione

III. Cooperazione sociale online

1. Web collaborativo e contenuti generati dagli utenti
2. La produzione sociale online e il software libero
3. Open source e innovazione
4. Il futuro della cooperazione online

IV. Sfera pubblica, politica e potere

1. Dal pubblico ai pubblici attivi
2. La nuova sfera pubblica in rete
3. Politica e movimenti sociali
4. Cultura civica ed evoluzione della politica online

V. Relazioni sociali e identità in rete

1. Socialità e media digitali
2. I media sociali
3. Insieme grazie alla rete
4. Identità e nativi digitali
5. L’individualismo in rete e i nuovi pubblici
6. Reputazione e influenza
7. Privacy e controllo

VI. Economia dell’informazione e dei media digitali

1. I modelli economici del web
2. Produzione immateriale: brand e finanza
3. Lavoro, consumo e prosumerismo
4. Disuguaglianze e sviluppo nella società dell’informazione

Conclusioni

Glossario

Riferimenti bibliografici

Indice analitico

Indice dei nomi